Search Button

Πρόληψη

Η διατροφή στην πρόληψη του καρκίνου του προστάτη

Ευεργετικός και ο ρόλος της σωματικής άσκησης

Πολλές έρευνες έχουν αποδείξει ότι η διατροφή και συγκεκριμένα ορισμένα συστατικά της, διαδραματίζουν  σημαντικό  ρόλο  στην πρόληψη  διαφόρων  χρόνιων  και  σοβαρών ασθενειών. Μια από αυτές τις παθήσεις, είναι ο καρκίνος του προστάτη. Είναι γνωστό, εξάλλου, ότι η μεσογειακή διατροφή έχει προστατευτική  δράση  και  μειώνει  τις  πιθανότητες ανάπτυξης όχι μόνο του καρκίνου, αλλά και των καρδιοπαθειών και άλλων σοβαρών παθήσεων, ενώ αντίθετα η δυτικού τύπου διατροφή αυξάνει τις πιθανότητες αυτές. Η μέχρι σήμερα γνώση που αφορά τη σχέση του καρκίνου του προστάτη με τη διατροφή και το σωματικό βάρος, σύμφωνα με τα δεδομένα των μεγαλύτερων και πιο πρόσφατων προοπτικών μελετών, δείχνει ότι. Προστατευτικό ρόλο έχουν το σελήνιο, η βιταμίνη Ε, η ντομάτα και το λυκοπένιο και τα όσπρια. Δεν υπάρχει, όμως, σταθερή συσχέτιση του καρκίνου του προστάτη με τα λαχανικά, τα φρούτα, τον καφέ, το τσάι, τα καρτενοειδή, τις βιταμίνες Α και D, το κρέας και τα αυγά. Υπάρχει, όμως, πιθανή δυσμενής συσχέτιση του καρκίνου του προστάτη με ορισμένα είδη κρέατος, το οινόπνευμα, τα γαλακτοκομικά, το λίπος της τροφής, την παχυσαρκία (ιδιαίτερα το κοιλιακό λίπος) και το κάπνισμα. 

Έρευνα που διενήργησε πρόσφατα το Ιταλικό πανεπιστήμιο της πόλης Κιέτι, σε συνεργασία με το πανεπιστημιακό κέντρο της Νάπολης, κατέδειξε ότι η κατανάλωση σάλτσας φρέσκιας ντομάτας, βοηθά σημαντικά στην πρόληψη του καρκίνου του προστάτη. Για τη συγκεκριμένη έρευνα, η οποία δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Cancer Prevention Research, χρησιμοποιήθηκαν  γενετικά  μεταλλαγμένα πειραματόζωα, με λεπτομερή μελέτη της εμφάνισης και της διάδοσης του καρκίνου του προστάτη, σε όλα του τα στάδια. Οι ερευνητές διαπίστωσαν,  ότι  όταν στη  διατροφή  συμπεριλαμβάνεται συστηματικά σάλτσα φρέσκιας ντομάτας,  μη  αποφλοιωμένη, μειώνεται  σημαντικά  η πιθανότητα  να  εμφανισθεί καρκίνος του προστάτη και οι φλεγμονές που  συνδέονται  με  την ασθένεια.

 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τα πειραματόζωα που τράφηκαν με σάλτσα φρέσκιας ντομάτας (τουλάχιστο το 10% της συνολικής καθημερινής  διατροφής)  παρουσίασαν  μειωμένη  θνησιμότητα  σε  ποσοστό μέχρι και 67%. Ο όγκος επεκτάθηκε, επίσης, με πιο αργούς ρυθμούς, υπήρξε σημαντική αντιοξειδωτική δράση και οι δείκτες που μετρούν τη σοβαρότητα της λεγμονής, ήταν σχετικά χαμηλοί. Μια θετική αντικαρκινική επιρροή, που, σύμφωνα με την ιταλική έρευνα, ξεπερνά εκείνη της λυκοπένης, της μόνης συστατικής ουσίας της ντομάτας, γνωστής, έως τώρα, για την ευεργετική της επιρροή. Τα ντιοξειδωτικά, επίσης, λειτουργούν προστατευτικά.  Πρόκειται  για  χημικές ενώσεις που καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες, οι οποίες παράγονται στο σώμα μας καθημερινά και ενοχοποιούνται για καρκινογένεση. Τα σημαντικότερα αντιοξειδωτικά που  εμπλέκονται στην πρόληψη από τον καρκίνο του προστάτη είναι το λυκοπένιο, ο ψευδάργυρος, η κουορσετίνη, οι τανίνες, το σελήνιο και οι βιταμίνες Α, C και Ε. Το λυκοπένιο είναι ουσία που βρίσκεται κυρίως στις ντομάτες, ιδιαίτερα αυτές που είναι μαγειρεμένες. Ο ψευδάργυρος βρίσκεται κυρίως στα οστρακοειδή και το κρέας. Η κουορσετίνη βρίσκεται κυρίως στα μήλα, τα βερίκοκα και το κόκκινο κρασί. Το σελήνιο βρίσκεται στους ξηρούς καρπούς, το ψάρι και τα ολικής άλεσης δημητριακά. Βιταμίνη Α βρίσκουμε στα καρότα, κίτρινα και κόκκινα φρούτα και λαχανικά, βιταμίνη C στα εσπεριδοειδή (πορτοκάλι, λεμόνι, γκρέιπφρουτ) και βιταμίνη Ε στα λιπαρά ψάρια, τους ξηρούς καρπούς και το σπανάκι.
 
Η διατήρηση, λοιπόν, ενός υγιούς βάρους και η υιοθέτηση τακτικής φυσικής δραστηριότητας φαίνεται να δρουν προστατευτικά από την εμφάνιση καρκίνου του προστάτη. Συνίσταται λοιπόν η διατήρηση του βάρους μέσα στα υγιή πλαίσια (Δείκτης Μάζας Σώματος μεταξύ 20 και 25) και η τακτική φυσική δραστηριότητα (τουλάχιστον 30 λεπτά την ημέρα μέτρια αερόβια άσκηση). Η προσπάθεια για να μην αυξηθεί το σωματικό βάρος και ιδιαίτερα το λίπος στην κοιλιά, μια δια-τροφή χωρίς πολλά κρέατα και ζωικά λίπη, με άφθονα όσπρια και φυτικά έλαια, δύο φορές την εβδομάδα ψάρι, λογική κατανάλωση οινοπνεύματος και γαλακτοκομικών, άφθονη πρόσληψη ντομάτας και ιδιαίτερα μαγειρεμένης και σε ορισμένα άτομα η συμπληρωματική χορήγηση σεληνίου, φαίνεται ότι είναι χρήσιμα στους άνδρες κάθε ηλικίας.Ο καρκίνος μπορεί να προληφθεί.